dimecres, 31 d’octubre del 2012

EL PROCÉS DE COMPOSICIÓ ESCRITA


Model teòric de Linda Flower i John R.Hayes, 1981. Aquest és el model més complet del procés de composició escrita.

- L'any 1996, J.Hayes el va actualitzar afegint-li un component actitudinal que incloïa les actituds i les emocions que ens mouen i ajuden a escriure.
- És el model més difós i aplicat a l'ensenyament.
- Aquest model descriu detalladamehnt les diverses operacions intel·lectuals que realitza un autor per escriure un text.
- Està format per diversos processos i subproccessos mentals bàsics, organitzats jeràrquicament.
- Aquest model sosté que l'acte d'escriure està compost per:
La situació de comunicació
La memòria a llarg termini de l'escriptor
Tres processos bàsics: fer plans, redactar i revisar
Un mecanisme de control que s'encarrega de regularlos i decidir en quin moment ha d'actuar un o altre.

LA SITUACIÓ DE COMUNICACIÓ

Conté tots els elements externs a l'escriptor:
- El problema retòric: És el conjunt de circumstàncies que fan que un subjecte decideixi escriure
- El text: el que s'escriu, que és la resposta o sulució que es dóna a aquest problema.

LA MEMÒRIA A LLARG TERMINI

Inclou tots els coneixements que l'escriptor posseeix registrats i emmagatzemats en el cervell, sobre:
- el contingut temàtic
- l'audiència
- les diferents estructures textuals que està utilitzant
- el traçat de les lletres

Cal tenir present que com més petits siguin els alumnes, més escassos seran els coneixements que tindran emmagatzemats a la memòria. Per tot això, la intervenció del mestre en el procés d'elaboració del text es fa imprescindible.

ELS PROCESSOS BÀSICS DE L'ESCRIPTURA

La composició del text es desenvoluparà a través de diversos processos i subprocessos que no es desenvolupen necessàriament de forma lineal:
- l'escriptor va d'un a l'altre de forma recurrent.

El procés d'escriptura també és compon del monitor: mecanisme de control encarregat de:
- regular aquests tres processos
- decidir en quin moment actuen

1. Planificació

L'escriptor elabora una representació mental de:
- el que vol escriure
- com vol fer-ho

- El subprocés de generar dóna entrada a les informacions que l'escriptor té emmagatzemades en la memòria i que va activant durant la composició:
- en diferents moments
- amb diversos propòsits

- El subprocés d'organitzar s'encarrega de classificar les dades que emergeixen de la memòria.

- El subprocés  de fórmular objectius elabora els objeectius que dirigiran el procés de composició.

Aquests processos es poden realitzar:
- mentalment
- amb algun suport escrit (llistes, mapes conceptuals, paraules clau, etc.)


2. Redacció

L'escriptor transforma les idees generades en un discurs intel·ligible i comprensible per al lector.
En aquest procés es posen en funcionament una gran quantitat de coneixements:
- compondre paraules
- organitzar mentalment el text
- components lèxics i sintàctics
- components de cohesió textual

3. Revisió

L'escriptor rellegeix l'escrit (total o parcialment) i refà aquells aspectes que considera necessaris per a millorar el text.
Es tracta de successives revisions que es fan al llarg de tota la tasca d'escriptura, i no d'una revisió única i final.

Es valora:
- el contingut
- l'assoliment dels continguts
- la possibilitat de ser comprès pels lectors
-la coherència
- la cohesió
- l'expressió lingüística general
- l'estil
- l'ortografia
- etc.

Es compon de dos subprocessos:
- avaluació: l'escriptor valora el que ha fet, comprova que el text respongui al que ha pensat, a les necessitats de l'audiència, etc.
- revisió: l'autor modifica alguns aspectes de l'escrit o dels plans. Els corregeix.

Aquests dos subprocessos i la generació d'idees:
- poden interrompre els altres processos
- poden ocórrer en qualsevol moment de la composició.

Aquí tenim un exemple sobre tot el que he explicat anteriorment. En aquest vídeo ens ensenya com ensenyar a fer un text per als nostres alumnes.

Crec que és molt important tenir clar el procés de composició escrita per que els alumnes puguin redactar amb precisió.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada